Daniel Kettner

Obhajoba finančních poradců a podobných "šmejdů"

23. 02. 2014 19:17:00
Přibližně před týdnem se na hlavní stránce iDnesu objevil článek, který se zabýval finančními poradci a velmi krátce poté jej doplnil příspěvek na blog. V obou článcích bylo finanční poradenství popisováno ve skutečně špatném světle a v obou případech se články setkaly s vysokou čteností a hodnocením. Domnívám se však, že je vhodné toto téma prezentovat i z druhé strany, protože většina nenávisti v tomto případě pramení z pouhé neinformovanosti a neporozumění. Bude to dnes trochu delší, věřím však tomu, že kdo si chce rozšířit své obzory, dočte až do konce. (Foto přejato z idnes.cz)

Podotýkám, že to, co je mezi lidmi standardně označováno jako finanční poradenství, není ve skutečnosti správně, jelikož finanční poradce by měl být schopen vám poradit, jak nejlépe naložit se svým majetkem, abyste si jej udrželi a pokud možno zároveň výrazně rozmnožili. V zahraničí má tato profese často prestiž a lidé si tyto odborníky sami vyhledávají. O tom, že je nutné mít dobrého finančního poradce se ve svých knihách zmiňuje například R. Kiyosaki.

V České republice je běžné, že za finanční poradce jsou označováni i obchodní zástupci pojišťoven, klasicky známí jako "pojišťováci". I oni však často disponují produkty, skrze které je možné "investovat", nebo lépe řečeno spořit. Většina těchto produktů je pak relativně bezpečná, což znamená, že ani výnos není příliš zajímavý. Na druhou stranu je to asi lepší než nechat ležet peníze ladem, pokud s nimi sami neumíte naložit lépe.

Všimněte si, co jsem napsal výše, zopakuji to, protože je to nesmírně důležité. Finanční poradce = pojišťovák = obchodní zástupce s produkty bank a pojišťoven. To znamená, že už ze samotného principu lze očekávat, že tento člověk bude něco prodávat a nabízet. Už toto je věc, kterou mnoho lidí nechápe a hrozně se diví, že jim finanční poradce "neradí", ale snaží se jim udělat nějakou pojistku, případně tzv. optimalizaci, kde pracuje s jejich stávajícími smlouvami.

Ostatně, většině lidí lze poradit jednu jedinou věc, kterou vám zde já sám poradím a to zcela zdarma:

Když nevystačíte s penězi, musíte více vydělávat!

Pokud už nemáte nějakou zajímavou sumu našetřenou, žádný finanční poradce vám se zbohatnutím nepomůže.

Když už jsme u toho vydělávání, je mi jasné, že hodně lidí se bude čertit nad tím, jak to jako udělat. Těch možností je spousta, jako například změnit zaměstnání, začít podnikat, začít si stále klást otázku "jak přivést do rodinného rozpočtu více peněz", ale o tom tento článek není, protože to by vydalo na celou knihu.

Když už jsme však u toho vydělávání, tak i "finanční poradenství" může být jednou z cest. Je pravda, že to není žádný med, ale když se do toho dostanete, můžete si vydělat mnohem více než v klasickém zaměstnání.

Otázkou tedy je, proč se do toho lidi nehrnou a manažeři (nebo vedoucí skupin, říkejte jim, jak chcete) musí uchazeče oslovovat sami a to i mezi známými? Je toho více:

- V této branži neexistuje fixní plat, odměňuje se pouze na základě uzavřených smluv.

- Musíte si zřídit živnostenský list.

- Obor provází špatná pověst, kde jsou poradci označováni za šmejdy, zloděje, otravný hmyz atp.

- Pokud během určitého období dojde ke zrušení uzavřené smlouvy, poradce musí provizi vrátit.

- Veřejnost si myslí, že na náboru a i uvnitř firmy je lidem vymýván mozek.

Pojďme si to rozebrat. Neexistence fixního platu je na první pohled děsivá, ale když se nad tím více zamyslíte, tak zcela logická. Když by to bylo možné, tak bych plat v závislosti na výsledcích zavedl všude. Lidé jsou pak více motivováni k práci a více si začnou uvědomovat, že to, co se počítá není snaha, ale jedině výsledek. Pracovití se nemají čeho bát a flákači se odnaučí flákat.

Ostatně, fixní plat stejně není něco, co vám může dávat pocit jistoty. Díky tomu, že mají zaměstnanci fixní plat, tak majitel firmy musí za všech okolností zajistit, že bude mít dostatek zakázek, aby své lidi vyplatil. Když se mu to nepovede, tak začne propouštět nebo zkrachuje. Když by fixní plat neexistoval, i šance krachu a propouštění by byla nižší.

Další výhodou nefixního způsobu odměňování je, že neexistuje strop. Mnoho lidí jistě zná ten pocit hořkosti, když ze sebe v práci dají vše a stejně vždy dostanou stejně. Zde můžete mít kolik chcete (nebo tolik, kam až sahají vaše schopnosti) - a to je přeci skvělé, ne?

Živnostenským listem se příliš zabývat nebudu, ale i ten je výhodný, jelikož, když víte jak, tak díky němu můžete hodně ušetřit.

Špatná pověst bohužel existuje a hodně lidí má tendence ji dále rozšiřovat i když o poradenství nic neví. Nezbývá než více informovat a třeba se to jednoho dne srovná. Zde musím dát za pravdu p. Vašinovi z blogu, že se skutečně může stát, že přijdete o některé přátele. Nevnímal bych to však jako katastrofu, jelikož přítel, který vás odsoudí bez toho, aby si vás alespoň vyslechl, není skutečným přítelem.

Dostáváme se k vracení provizí. Pro poradce velmi nepříjemná věc, která je však jakousi zárukou toho, že poradce bude svojí práci dělat dobře. Lidé na poradce nadávají a vyhazují je, jak když by je přišli okrást a oni sami neměli jedinou možnost volby. Berte to však tak, že cokoliv s vámi poradce uzavře, není věčné. A vy sami jste těmi, co rozhodnou, zda do toho chtějí jít nebo ne. To vy rozhodujete, což znamená, že rozhodně nejste obětí!

Poradce neustále riskuje. Pokud vám "vnutí" něco, o čem nejste přesvědčeni, že je pro vás dobré, tak je logické, že to brzy zrušíte. Pro něj to pak znamená, že přijde o všechny peníze, které za uzavření obchodu dostal. I poradce, který sleduje pouze svůj vlastní prospěch, si tak nemůže dovolit tlačit blbosti, protože by na tom stejně nevydělal.

Existují samozřejmě triky, kde se například investiční životní pojištění zaplatí na několik let dopředu (nedoporučuji), za to jsou pak však vysoké tresty, takže pokud poradce není vyloženě kriminálník nebo šílenec, tak do toho nepůjde.

Poslední bod se zabývá fungováním uvnitř firmy. Mnoho lidí tomu říká vymývání mozku, což je neskutečně úsměvné. Pokud mi někdo vymyje mozek tak, abych se měl dobře, byl šťastný, pozitivně naladěný a přitom nikomu neškodil, tak za to budu jedině rád.

Jelikož je finanční poradenství obchodní činností, tak poradci samozřejmě musí být schopnými obchodníky. A ten kdo chce prodávat, si musí věřit a být pokud možno pozitivně naladěn. Proto se v těchto společnostech hodně zabývají obchodními dovednostmi a motivací.

Proč na to hned nahlížet negativně? Osobně si myslím, že je to naopak skvělá věc. Fungování v rámci firmy, která se zabývá něčím podobným, je jak na dětském táboře, kde však za jednotlivé disciplíny dostáváte zaplaceno. Všechno je to jedna velká zábavná hra. Práce samotná pak může vypadat tak, kde si celý den příjemně povídáte s lidmi a máte za to velmi hezky zaplaceno. Co je na tom špatného?

A co se týče slibů, jak se budete mít dobře, co všechno si koupíte. Věřte tomu nebo ne, pokud je to pro vás skutečně priorita, tak si to splníte. Znám pár lidí, kteří v prvním měsíci vydělali více než za několik předchozích let. Nikoho neokradli, nikomu neuškodili a naopak jim jsou jejich klienti dodnes vděční.

Jak je to možné? Jednoduše. Lidé si myslí, že poradce vám vnutí něco, co nepotřebujete. Nebudeme si nic nalhávat, prodat klientovi co nejvíc, je součástí každého obchodu. Poradce však svůj obchod vždy musí postavit právě na tom, co doopravdy potřebujete. Další věc je, že téměř každý už nějakou pojistku z minulosti má (takže je možné jí nahradit/zlepšit).

Nejjednodušeji to mohu demonstrovat na povinném ručení. To má každý vlastník auta. A jelikož jej mít musím, tak je přeci logické, že se alespoň budu snažit o to, abych za něj platil co nejméně. A toto je moment, kde vám pomůže právě poradce.

Lidé se vztekají, že jediné, co poradce udělá je, že oběhne pojišťovny a zjistí, kde vám to dají nejlevněji. I kdyby učinil pouze to, nestojí vám ušetřený čas za to? Ve skutečnosti je to mnohem sofistikovanější. Poradci mají často interní systém, který jim umožní srovnat nabídky hned. A nejen to. Díky tomu, že poradenské společnosti pojišťovnám vydělávají ohromné množství peněz, mohou si klást podmínky. To znamená, že poradce vám získá mnohem lepší cenu než byste si sami vyhádali na přepážce. A to se vyplatí, ne?

Vzhledem k tomu, že se často setkávám s tím, že některým závistivějším povahám vadí, že za ně poradce dostává provizi a proto si jdou produkt raději sjednat na přepážku, musím na pravou míru uvést i tuto myšlenku. Myslíte si, že tím ušetříte a poradci to tak natřete? Musím vás zklamat. Pojistka bude pravděpodobně dražší a podmínky stejné. Jediný rozdíl je v tom, že zisk věnujete pouze pojišťovně a ne konkrétnímu člověku (chudák za přepážkou z toho uvidí možná tak pár korun).

Proto hlášky typu, že poradce nesmí přes práh a že všechno si mnohem lépe zařídíte sami, jsou zcela zcestné. Spíše než, že si oběháte pojišťovny, zkuste vyzkoušet více poradců. Pravda, oni z toho mít radost nebudou, ale to je jediný efektivní způsob, jak z jejich služeb/pojištění získat maximum.

Na závěr chci říci dvě věci, pro každou pojistku nebo produkt existuje někdo, komu se hodí. Že právě vy nevyužijete životní pojištění neznamená, že jej nevyužije matka samoživitelka se čtyřmi dětmi.

A druhá věc, poradce je člověk jako každý jiný, to znamená, že se mezi nimi vyskytují poctiví i nepoctiví, dobří i špatní, atp. A jenom kvůli tomu je škoda zatracovat celý obor jako celek.

Mimochodem, i když v komentářích očekávám jasné označení, nejsem finanční poradce :-).

Autor: Daniel Kettner | karma: 8.21 | přečteno: 882 ×
Poslední články autora